Impossible considered invitation him men instrument saw celebrated unpleasant. Put rest and must set kind next many near nay.
Informácie o tom, ako bude fungovať premávka na moste po rekonštrukcii, poskytneme po dokončení prác. Dlhodobým cieľom je však vybudovanie nového mosta, prípadne obchvatu mesta.
Most bol postavený v 60. rokoch a posledná oprava jeho konštrukcie sa uskutočnila v 80. rokoch. Ak nepočítame výmenu jeho asfaltového povrchu v roku 2006, most prakticky nebol modernizovaný až 40 rokov.
Diagnostika v roku 2018 odhalila jeho veľmi zlý stavebno-technický stav. Aby sa ďalej nezhoršoval, v lete 2019 bola z mosta vylúčená ťažká nákladná doprava. Ak by sa most dostal do havarijného stavu, muselo by sa pristúpiť k ďalším obmedzeniam, ako zníženiu rýchlosti jazdy, zúženiu pruhov, či dokonca úplnému vylúčeniu dopravy. Okrem zníženia komfortu by boli ohrození vodiči aj chodci.
Župa preto medzičasom pripravila náročný 5,4-miliónový projekt komplexnej rekonštrukcie mosta, ktorá výrazne predĺži jeho životnosť a zvýši bezpečnosť.
Hlavným cieľom rekonštrukcie je spevniť konštrukciu mosta. Tým sa výrazne predĺži jeho životnosť. V rámci prác bude kompletne vymenená vozovka, čo zvýši bezpečnosť a komfort účastníkov cestnej premávky.
Most bude rozšírený, po oboch jeho stranách vzniknú plnohodnotné chodníky a cyklochodníky. Pribudne aj nové osvetlenie, ktoré prispeje k zvýšeniu bezpečnosti, ako aj vizuálnej stránky.
Ako ovplyvní priebeh rekonštrukcie premávku po moste?
Vylúčenie automobilovej a autobusovej dopravy na moste bude trvať maximálne šesť mesiacov. Obmedzenie dopravy po moste výrazne urýchli priebeh rekonštrukcie, nakoľko budú môcť na moste pracovať viaceré mechanizmy naraz bez toho, aby ohrozovali chodcov alebo vodičov. Prípadné zachovanie jednosmerného prejazdu po moste by niekoľkonásobne predĺžilo trvanie rekonštrukcie.
Od stredy 20. júla 2022 je prechod cez most umožnený chodcom, cyklistom a kolobežkárom. Pre uvedené skupiny je vyhradený koridor v šírke 1,5 metra, ktorý bude oplotený do výšky 1,8 metra. Koridor sa bude meniť v závislosti od priebehu prác na moste. Cyklisti a kolobežkári môžu prejsť po moste pod podmienkou, že pred mostom zosadnú zo svojich dopravných prostriedkov, a tie následne pretlačia na druhú stranu.
Prioritným spôsobom dopravy z jedného brehu Váhu na druhý počas uzávierky mosta pre autá a autobusy je verejná doprava. Kraj sa so Železničnou spoločnosťou Slovensko dohodol na posilových vlakových spojoch, ktoré premávajú medzi Hlohovcom a Leopoldovom aj počas letných prázdnin. Na železničné stanice zvážajú cestujúcich upravené prímestské autobusové linky, pričom mimoriadna zastávka je zriadená pri HM Tesco, odkiaľ je možné vykonať peší presun po koridore vytvorenom na moste priamo do centra Hlohovca.
V súvislosti s uzávierkou mosta pre automobilovú dopravu sú pre motoristov k dispozícii dočasné záchytné parkoviská na oboch stranách Váhu s celkovou kapacitou 515 miest. Parkoviská sa nachádzajú v areáloch železničných staníc v Leopoldove a Hlohovci, pri Mestskej športovej hale v Hlohovci, pri nákupnom centre v Šulekove, tamtiež na Priemyselnej ulici a pri spoločnosti Peter Vetter.
Jedným z prvých krokov po prijatí rozhodnutia komplexne zrekonštruovať most bolo zváženie vybudovania dočasného premostenia pre chodcov na čas, keď sa po moste nebude dať prejsť pešo. Dnes vieme, že to budú len tri týždne.
A) V rámci prípravných prác projektu bolo oslovené tak Ministerstvo obrany SR, ako aj Správa štátnych hmotných rezerv SR s požiadavkou o súčinnosť. Od obidvoch inštitúcii dostal kraj negatívne stanovisko, nakoľko tieto organizácie nedisponujú vhodným premostením, ktoré by kraju vedeli prenajať alebo vypožičať.
Župa sa napriek tomu ďalej zaoberala touto myšlienkou. Z analýzy však vyplynulo, že dočasné premostenie nie je možné technicky ani časovo postaviť tak, aby slúžilo ako alternatíva pre chodcov.
B) Brehy Váhu sú zátopovou oblasťou, čo znamená, že dočasné premostenie by muselo začínať a končiť na ochrannej hrádzi. Tým by jeho dĺžka narástla natoľko, že by ho bolo potrebné podoprieť stĺpom v strede silného toku Váhu. Reálne nie je možné ani vybudovať komunikácie na dočasné premostenie na oboch brehoch vzhľadom na blízku zástavbu na hlohovskej strane a na dreviny na šulekovskej strane. V neposlednom rade, vybudovaniu dočasného premostenia by musel predchádzať komplikovaný povoľovací proces vrátane nutnosti posúdenia jeho vplyvu na životné prostredie s otáznym výsledkom v relevantnom čase.
C) V každom prípade by dočasné premostenie nebolo plnohodnotnou alternatívou pre autá a autobusy k súčasnému mostu. Pri intenzite dopravy zhruba 16-tisíc vozidiel denne by absolútne nepostačovala ani jednosmerná premávka po dočasnom premostení, akú poznáme z krízových prípadov, keď malá obec zrazu ostane odrezaná od sveta z dôvodu zničenia pôvodného mosta cez potok povodňou.
Vybudovanie dočasného pontónového mosta neprichádza do úvahy z dôvodu, že brehy Váhu sú zátopovou oblasťou. Ďalším dôvodom je, že pontónový most leží na vode, no vzhľadom na silný tok rieky ho rovnako nie je možné postaviť.
Je zabezpečená logistika a obslužnosť okolia Hlohovca záchrannými zložkami?
Áno, dotknuté subjekty - samosprávy, štátne orgány, záchranné zložky i veľkí zamestnávatelia - boli informované o harmonograme rekonštrukcie a obchádzkových trasách.
Nenašli ste svoju otázku?
Ak sa chcete spýtať otázku, ktorú ste nenašli na tejto podstránke. Napíšte nám.